Дарио ди Виетри – от Арена ди Верона и пирамидите в Гиза до стадион „Берое” в Стара Загора

„Опера на стадиона” ще отпразнува на 10 юли от 20.00 часа на стадион „Берое” своя пети рожден ден с представянето на величествената  вердиева творба – операта „Аида”. С този спектакъл Старозагорската опера се присъединява и към световните чествания на 150 години от премиерата на операта „Аида”.

Спектакълът ще бъде със специалното участие на Дарио ди Виетри в една от неговите коронни роли – на Радамес. Чаровният италианец не за първи път гостува в България. Първата му изява бе по покана на голямата Христина Ангелакова в ролята на Дон Хозе в спектакъла на операта „Кармен” на Старозагорската опера, който бе представен на Моцартовия фестивал в Правец през 2017 година. БНТ засне и излъчи многократно този спектакъл. В Стара Загора Дарио ди Виетри гостува по покана на директора Огнян Драганов в премиерната оперно-куклена продукция на операта „Турандот”. Сега българските меломани ще могат да го видят и чуят и като Радамес – роля, донесла много успехи на певеца. Многократно участва в забележителната постановка на Франко Дзефирели на Арена ди Верона, гостува в мегапродукцията на Варшавската опера народова в Дубай, през 2019 година пее на египетските пирамиди в Гиза, а в края на май 2021 е отново Радамес в  постановката на операта на Кайро, посветена на 150 години от първото представяне на грандиозното оперно произведение.

Дарио ди Виетри винаги се връща в България с много топло чувство и не пропуска да заяви своето приятелско отношение към колегите си и състава на Старозагорската опера. Идва в Стара Загора след ангажимент в няколко тематични оперни гали на музикалния фестивал в Картагена в далечна Колумбия. Очаква с нетърпение срещата с българската публика на стадион „Берое”.

 

Дарио ди Виетри и неговият Радамес

Италианската критика определя Дарио Ди Виетри като една от най-забележителните реалности наиталианската тенорова панорама. Един от малкото певци, привигегированда има гласа заонези роли, написаниза истинските италиански лиричнитенори, чиито характеристики са красив тембър, блестящивисочини, елегантност на фразата, съчетана с чистота и спонтанност”.

Дарио ди Виетри дебютира в ролята на Радамес на фестивала в Казан през 2015 година. „Спомням си, че бях развълнуван засложния дебют в тази забележителнаи трудна опера на Верди– тогава бях само на 30 години. Въпреки това, след ариятаCeleste Aida, напрежението намаля. Бях добре „следен”от маестро Марко Боеми. След Казан, второто представление за мен на „Аида”беше в Римската опера само два месеца по-късно /през април 2015/. Емоциятаи напрежението все още присъствахадо репетицията на „Аида”наАренади Верона, където, като изпяхрекордния брой от 10 представленияс всички диригенти, присъстващи през сезона и с възможно най-много артисти,всяко малко напрежение се превърна в спомен. Оттогаваразличавам напрежението от „здравата”емоция, която позволява на нас, артистите, да имаме онзи адреналин, който е живителната сила наролята и характера.”

Години след своя дебют в ролята на Радамес, Дарио ди Виетри не спира да търси нови цветове и нови начини да усъвършенства своята интерпретация. Винаги е много концентриран и внимателен, никога не подценява трудността на ролята, но просто е по-спокоен и сигурен. Винаги следва  препоръката на своята преподавателка оперната легенда Бруна Балиони да пее със своя глас, да не насилва, да не „шири” и „потъмнява”, защото такива роли се развиват с времето и непрекъснатото обучение…

 

Дарио ди Виетри в ролята на Радамес /Арена ди Верона/ – видео

 

ДАРИО ДИ ВИЕТРИ е роден в Бари. Среща Лучано Павароти, когато е само на 16 /след един концерт на великия тенор/ и го пита дали е съгласен да го обучава. Павароти се съгласява и започва да работи с младия певец без да му взима пари за лекциите. По-късно постъпва в консерваторията в Милано в класа на Виторио Теранова и веднага след това продължава в Scuola dell’Opera Italiana в Болоня. Подобрява вокалните си умения в майсторските класове на  Джоми Арагал, Катя Ричарели, Боналдо Джайотти.Истинският преломен момент в неговото обучение идва през 2012 година благодарение на работата му с мецосопраното Бруна Балиони, която се превръща в негов ментор и до днес. Паралелно работи с оперни авторитети, включително Серджо Ла Стела от Teatro dell’Opera в Рим, Нелсон Гуидо Калци /Миланската Скала/ и Марко Боеми. През 2009/2010 дебютира като Пинкертон в „Мадам Бътерфлай“ в Операта на Ломбардия. От лятото на 2014 участва в различни продукции на Арена ди Верона, където дебютира като Калаф в „Турандот“ с диригент Даниел Орен и режисьор Франко Дзефирели. „След няколко прослушвания пред артистичното ръководство на Арената съвсем близо до откриването на сезона, получих предложение да изпълня  петте главни тенорови роли: Радамес  в „Аида”, Рикардо в „Бал с маски”, Калаф в „Турандот”, Дон Хосе в „Кармен”, Пинкертон в „Мадам Бътерфлай”. Сред тези пет роли само в три вече бях дебютирал – Радамес и Рикардо никога не ги бях пял. Подготвих ролята на Рикардо за петнадесет дни във Верона, благодарение на подкрепата и търпението на корепетиторите на Арената, дебютирайки ролята в генералната репетиция, дирижирана от маестро Андреа Батистони. Трябваше да преодолея първото голямо препятствие. В живота обичам да поемам по пътищата си спокойно. Поставяйки се на изпитание със сложността на тази роля за толкова кратко време и на това място (което за мен представлява театъра на великите, на които се възхищавам и от които съм учил и продължавам да уча) ми даде цялата смелост и сила да поема и ролята на Калаф. Моят дебют се състоя от второто действие на спектакъла, под  диригентството на Даниел Орен. Влязох екстремно на мястото на пострадалия Карло Вентре на 30 юли 2014 г. Експлозията от аплодисменти и настоятелното искане за бис след „Nessum dorma“ бeнай-голямата емоция на живота ми. Благодарение на доверието, оказано ми от Паоло Гавацени и Джампиеро Собрино, последното представление на „Турандот” на 2 август ми беше потвърдено и аз успях да докажа, че дебютът ми не е просто късмет – публиката отново отговори с безкрайни аплодисменти. Този спомен ми дава енергия, за да мога да правя това, което съм искал от дете: да бъда тенор. ”

От този момент Дарио ди Виетри пее главните роли на Радамес в „Аида“, Рикардо в „Бал с маски“, Каварадоси в „Тоска“, Пинкертон в „Мадам Бътерфлай“, Ренато де Грийо в „Манон Леско“, Самсон в „Самсон и Далила“, Дон Хосе в „Кармен“, Туриду в „Селска чест“ на различни оперни сцени в Италия и по света като: Арена ди Верона, Операта на Рим, оперния театър „Сан Карло” в Неапол, Театро „Петруцели” в Бари, Театро „Верди” в Салерно, Фестивала „Пучини” в Торе Дел Лаго, Опера де Овиедо, Гръцката национална опера, фестивала Maggio Fiorentino, Центъра по изкуства в Сеул, Театро „Реджо” в Парма, Белградския национален театър, Букурещката национална опера, Фестивала в Правец, Държавната опера в Анкара, Оперния театър в Кайро, Опера Астана, Операта в Стара Загора, Полската национална опера, Операта в Дубай, Операта в Каролина. Сезон 2019 включва гостувания на Дарио ди Виетри в ролите на Дон Хосе от операта „Кармен“ в Операта в Каролина и в Театър Виелки, Полша, Калаф от „Турандот“ в Националния център за изкуства Каохсиунг в Тайван, Манрико от „Трубадур“ в Националната опера в Тирана, под диригентството на С. Роли и режисурата на М. Бодин, Туриду в „Селска чест“ на Фестивала Ептапиргион в Гърция под диригентството на З. Цоканау и с Държавния оркестър на Солун, Дон Хосе в „Кармен“ в „Оперните звезди на Таормина”, Радамес от „Аида” в Оперния театър в Кайро, Туриду в „Селска чест“ в Театро Петруцели в Бари под диригенството на Р. Палумбо, Дон Хосе в „Кармен“ в Центъра за изкуства Улсан и Центъра за изкуства в Сеул– Южна Корея. През 2020 Дарио ди Виетри е Каварадоси в Операта в Кайро под диригентството на Д. Крешенци, освен това има участия в разнообразни събития онлайн поради пандемията. Пее на Гала концерта за повторното откриване на Охридския фестивал в Северна Македония и получава наградата Бениамино Джили през 2020 в Реканати. Дарио ди Виетри участва в няколко гала концерти в Италия и записва три компакт диска издадени от Kicco Music, Милано. Сред ангажиментите му през 2020/2021 са: Рикардо в „Бал с маски“ и Радамес в „Аида“ в Оперния театър в Кайро, Гала концерти на Фестивала в Картагена, Колумбия, „Аида“ и „Кармен“ в Полската национална опера във Варшава, Каварадоси в „Тоска“ в Театро Белини в Катаня, Радамес в „Аида“ и Маурицио ди Сасония в „Адриана Лекуврьор“ в Театро Петруцели в Бари, „МанонЛеско“ в Театро Дел Джилио в Лука, Модена и Равена. Той е работил с диригентите М. Мариоти, Н. Мараско, Н. Луизоти, Д. Сагрипанти, Ю. Ковачев, О. Уелбер, А. Батистони, Д. Орен, К. Голдщайн, Д. Бизанти, Д. Бинямини, М. Белтрами, М. Боеми, С. Романи, Д. Грациоли, Г. Сабатини, Я. Микула, Д. Микулски, Р. Фрицца, Ч. Пинто, М. Валдес, Ю. Валчуха, Ф. Мастранджело, К. Монтанаго, Л.Ф. Малейро, С. Алапонт, К. Орбелиан, М. Балдери, И. Воудурис, Д. Ла Малфа, М. Агостини, М. Мацца, Г. Вранос, М. Голиков, А. Чедроне, М. Мотадели, З. Ксу, Д.Крешенци, М. Кирххоф, Д. Савич, П. Миелго, П. Форнилие, А. Веронези, В. Бошнаков, К. Уилсън, Д. Мена, Н. Тодоров, У. Чиен, Т. Козловски, С. Роли, Д. Фрата, Р. Палумбо, Д. Бернасер, Е. Орчиоло и под режисурата на: Г. Лавия, А. Чирило, Ф. Череза, Х. Брокхаус, Ф. Спарволи, К. Рафичи, Д. Ардженто, Ф. Еспозито, Ф. Дзефирели, П. Пици, Х. Де Ана, С. Тресриди, К. Каререс, Р. де Симоне, Р. Дзанела, А. Тарабела, В. Анастасиу, М. Ван Хьоке, Р. Маестрини, Н. Петропулос, Р. Канеса, Г. Агостинучи, Г. Асагароф, О. Драганов, С. Лий Вайс, А. Де Лучия, Е. Ванзина, Р. Маноли, А. Саад, А. Хира, Й. Жирарде, М. Бодон, М. Мирабела.