На 26 февруари от 19.00 часа и на 27 февруари от 16.00 ч. за първи път в България на сцената на Старозагорската опера ще оживее едноактната камерна опера по музика на големия италиански композитор Нино Рота „Двамата свенливци“. Спектакълът е съвместна продукция на Държавна опера-Стара Загора и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”. Аранжиментът за камерен оркестър е на Виктор Крумов и Мирослав Георгиев, които ще дирижират спектаклите. Режисьор е Огнян Драганов, сценографията е на Венцислав Петров, костюмите са на Теодора Джамбазова. Асистент режисьор Денис Бояджиев,отговорен корепетитор Евелина Станчовска, превод от италиански Мария Клинчева. В двата премиерни спектакъла участват Любен Байчински /тазгодишен стипендиант на Академия „Борис Христов“ в Рим/, Анастасия Алтухова, Светозара Койнарска, Стоян Буюклиев, Васо Параскева, Костадин Якшев, Ивона Иванова, Анджела Гелева, Симона Тодорова, Мария-Магдалена Недкова, Лора Радева, Анна Янкова, Мериам Шамс, Томас Томов /победител в конкурса „България търси талант“ през 2014 г./, и камерен оркестър на Държавна опера-Стара Загора.
Операта „Двамата свенливци”
Едноактната комична опера „Двамата свенливци” е създадена от Нино Рота като радио продукция през 1950 г. Първото ѝ изпълнение в ефир било осъществено на 15 ноември 1950 г. под диригентството на Маестро Франко Ферара. Първата оперна постановка била в Лондонския Клуб -Театър „Скала” на 17 март 1952г. Последвали постановки в Театро Петруцели, Бари и Театро Доницети в Бергамо /респективно на 18.01.1971 и 23.10.1972/. Едноактната комична опера била написана по текст на Сузо Чекки Д’Амико под заглавието ”I due timidi ” (Двамата свенливци ). Действието се развива в малък квартал в периферията на един модерен град, в средата на миналия век.„Двамата свенливци“ /I due Timidi/ е селектирана за наградата Italia 1950, която се присъжда за най-доброто произведение, написано специално за радиото. Произведението на Рота, макар и не победител, е включено сред финалистите. Стилът на Рота продължава истинската италианска оперна традиция, със силна мелодична линия и дълги фрази, които предоставят на певците големи възможности за демонстриране на вокално майсторство.
Операта разказва за двама срамежливи млади хора, много влюбени от разстояние, но те никога не набират достатъчно смелост, за да говорят помежду си и да споделят чувствата си. Неизправната венецианска щора причинява нелеп инцидент, който променя целия ход на събитията; всеки се жени за грешния човек и – те живеят щастливо до края на живота си, или поне така подсказва краткият епилог.
„Двамата свенливци” – подкрепата на младите таланти в приоритетите на Държавна опера-Стара Загора
През последните години Държавна опера-Стара Загора приоритетно включва в програмата си спектакли и концерти специално подготвени с участието на ученици от НУМСИ „Христина Морфова”-Стара Загора и студенти от НМА „Проф. Панчо Владигеров”-София. Предоставянето на възможности за сценични изяви на младите бъдещи професионални изпълнители е от изключителна важност за тяхното развитие и израстване и е заложено в концепцията на директора Огнян Драганов и за следващите 4 години от неговия втори мандат.
„Избрах камерната опера на Нино Рота „Двамата свенливци”, защото това произведение не е поставяно в България и е великолепна възможност да бъде представено от млади артисти-студенти от Националната музикална академия „Проф.Панчо Владигеров“ . Освен това моите наблюдения от работата ми вече четири години със студентите сочат, че за техните първи сценични изяви по време на обучението се избират обикновено познати Моцартови заглавия като „Дон Жуан“ , „Сватбата на Фигаро“, „Така правят всички“. Лично за мен това са заглавия, които не са подходящи, защото студентите се изкушават да учат, слушайки записи, каквито има в изобилие. Срещата на студентите с произведение, което няма толкова много записи в Интернет, провокира техния интерес, те работят по начин, по който един професионален певец обикновено трябва да работи. И това е една много важна част от нашата преподавателска работа – студентите да разучават партиите си по клавира, а не по записи. Затова се спрях на не толкова известно заглавие, което категорично не е познато на студентите. Както за тях, така и за мен, привлекателното в „Двамата свенливци” е именно това, че няма достатъчно източници, на които да се позовем, за да формираме някаква вече идея, базирана на традиция. Всичко започва отначало, което за мен е изключително предизвикателство. Аз винаги търся да поставям такива спектакли, в които се чувствам по-комфортно, отколкото в спектакли, които съм правил няколко пъти. А това пък стимулира креативността на артистите на сцената и тяхното израстване.” – споделя режисьорът Огнян Драганов. Доволен от постигнатото с младите артисти Огнян Драганов подчертава значението на професионалната сцена за формирането на младия оперен певец, но той трябва да бъде достатъчно подготвен:
„Трябва студентите да бъдат стабилни във вокалната си подготовка, защото все пак такава опера като „Двамата свенливци“ изисква преодоляване на конкретен вокален материал, който е с определена трудност. В момента, в който се прецени, че един студент има нужните гласови качества и вокална подготовка, той трябва веднага да се включва в професионални ансамбли, да участва във второстепенни роли или в хора, за да може да свиква с тази среда, защото студентите трябва да умеят да работят с публиката, с трите кръга на възприятие и да могат да се чувстват комфортно на сцената. Заниманията в Академията в нашите кабинети са много важни, но истинското израстване на тези студенти по актьорско майсторство, както и укрепването на гласовете им, става на професионалната сцена.
Заради пандемията този спектакъл се отложи с вече една година. Студентите от година и половина подготвят своите партии със своите преподаватели в Музикалната академия – с преподавателите си по пеене и с оперен диригент. Тук ги подготвяха заедно с Виктор Крумов и Мирослав Георгиев, които направиха оркестровия аранжимент на „Двамата свенливци“ за малък камерен ансамбъл, а не такъв, какъвто е упоменат в партитурата на Нино Рота. Студентите са добре подготвени лично според мен, аз работя също много по текста с тях. Истинските режисьорски репетиции започнаха през месец декември, а сега отделихме три седмици, през които студентите да работят. Този спектакъл няма да се отличава от професионалния спектакъл. Зрителите ще видят едно много добре направено оперно представление, в което участват изключително добре подготвени певци.”
На добър час!